سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بشر باید دراجتماع از ناحیه ی افراد دیگر آزاد باشد،فکرو جسمش دررا

آزادی اجتماعی:

یعنی بشر باید دراجتماع از ناحیه ی افراد دیگر آزاد باشد،فکرو جسمش درراه منافع آنها کارنکند،یعنی افراد در راه منافع خود از دیگران استفاده نکنند.

درنص قرآن مجید،یکی از اهداف انبیاء این بوده که به بشر آزادی اجتماعی بدهند،یعنی افرا درااز اسارت وبندگی وبردگی یکدیگر نجات بدهند.

شما جمله ای پیدا کنیدزنده تر وموجدارترازاین جمله ای که قرآن دارد:

((قل یا اهل الکتاب تعالوا الی کلمة سواء بیننا وبینکم الا نعبد الا الله ولانشرک به شیئا ولا یتخذ بعضنا بعضا اربابا من دون الله. آل عمران/64))

ای پیغمبر به کسانی که مدعی پیروی از کتاب آسمانی گذشته هستند،به یهودیها،مسیحیها،زرتشتیها وبه همه ی ملتهایی که پیرو یک کتاب قدیم آسمانی هستند این طور بگو:بیایید همه ی ما جمع شویم دور یک کلمه ،زیر یک پرچم.آن پرچم چیست؟دو جمله بیشتر ندارد.یک جمله اش این است: ((الا نعبد الا الله ولانشرک به شیئا))درمقام پرستش ،جزخدای یگانه چیزی را پرستش نکنیم؛نه مسیح را بپرستیم نه غیر مسیح را ونه اهرمن را،جز خدا هیچ مو جودی را پرستش نکنیم.

جمله ی دوم: ((ولا یتخذ بعضنا بعضا اربابا من دون الله))هیچ کدام از ما دیگری را بنده وبرده خودش نداند وهیچ کس هم یک نفردیگر را ارباب وآقای  خودش نداند،یعنی نظام آقایی ونوکری ملغی.

دنیای امروزهم آزادی اجتماعی  رایکی از مقدسات خودش می شمارد ،اگر مقدمه ی اعلامیه ی جهانی حقوق بشر را خوانده باشید،این این را می فهمید.

درآنجا می گوید:علةالعلل تمام جنگها،خونریزی هاوبد بختیها که دردنیا وجود دارد این است که افراد بشر به آزادی دیگران احترام نمی گزارند.

آیا منطق انبیاءتااین جابامنطق امروز موافق است؟آیا آزادی مقدس است؟بله مقدس است بسیار هم مقدس است.

آزادی معنوی:

آزادی اجتماعی بدون آزادی معنوی میسرنیست؛آرادی معنوی جزازطریق پیامبران،دین وایمان وکتاب های آسمانی نمی توان تامین کرد.

انسان دارای غرایز گوناگونی است وانسان ازنظر روح وباطن می تواند آزاد باشد ویا بنده واسیر وبرده باشد یعنی ممکن است  انسان اسیرحرص خود باشد واسیرخشم خود باشد ویا می تواند ازتمام اینها آزادباشد؛آزادی معنوی از زبان دین همان تزکیه نفس وتقوا است.

وابستگی آزادی اجتماعی به آزادی معنوی:

بشر امروز می گوید که انسان می تواند اسیر شهوتها واسیرحرص وآزخود باشد ودر عین حال طرفدار آزادی اجتماعی هم باشد این مشکل اصلی بشر امروزاست.

بشرقدیم به طورآشکارا حقوق مردم را پایمال می کرد وآزادی رامحترم نمی شمرد اما امروز همان کارها را انجام می دهند با این تفاوت که شکل وفرم آن متفاوت است بشر قدیم به خاطر حرص وآز ومنفعت طلبی خودآزادی را محترم نمی شمرده وبشر امروزی نیز همین کار رامیکند وبا شکل دیگر؛آیا علم وقانون توانسته جلوی حرص وآز را بگیرد ،خیر.

حضرت علی (علیه السلام)میفرماید))تقوای الهی کلید هر راه راستی است.بدون تقوا انسان به راه راست نمی رود راه خود را کج می کند بدون تقوای الهی انسان اندوخته ای برای آخرت ندارد بدون تقوا بشرآزادی  ندارد،تقواست که بشر را از هررقیتی آزاد می کند..نهج البلاغه فیض الاسلام/خطبه221)).

برگرفته از کتابهای شهیداستاد مطهری
]


نظرات(0)
جمعه 25 آذر 1390
انسان موجود مرکب

   نوشته شده توسط: mohammadreza bigdeli    
ارسال به ارسال به 100 درجه کلوب دات کام

انسان،یک موجودمرکب

خداوند در قرآن سوره ی حجر به فرشتگان می فرماید:

وقتی که خلقت این موجودرا تکمیل کردم واز روح خود چیزی در او دمیدم براو سجده برید.

می گوید:این یک موجود خاکی است ومن اورا از خاک آفریدم و این موجود که دارای جسم وجسد مانند حیوان های دیگر است ازروح خودم چیزی در او می دمم؛پسدراین موجود خاکی یک چیز دیگر غیر از خاک هم وجود دارد.

پیغمبراکرم فرمود:«خدا فرشتگان را آفریدودر سرشت آنها تنها عقل نهاد،حیوان را آفرید وتنها درسرشت آنها شهوت را نهاد،انسان را آفریدودر سرشت او هم عقل رانهادوهم شهوت را.»

بردگی روح انسان نسبت به انسانهای دیگر

بعضی ازانسان ها شرافت وعزت وسیادت وآقایی خود را حفظ می کنند ولی بافقر می سازند،اما بعضی دیگرتن به ذلت می دهند ولی زندگی با تجملات دارند این نوع انسانها روح هایشان برده است اما تن برده نیست بلکه تن آنها در آزادی ورفاه کامل به سرمی برد.

حضرت علی(علیه السلام)میفرماید:

توبه عکس العمل است.شماتوپی رابه دست میگیرید وبه زمین می زنید.توپ از زمین بلند می شود.زدن شما یعنی حرکت توپ به طرف زمین که بانیروی دست شماصورت میگیرد،عمل شماست وبلند شدن توپ از زمین عکس العملی است که در اثر خوردن توپ به زمین پیدا می شود.پس آن عمل است واین عکس العمل،آن فعل است واین به اصطلاح اعراب امروز ((ردالفعل))،آن کنش است واین واکنش. توپ را که شما به زمین می زنید چقدر بالا می رود؟از یک طرف بستگی دارد به مقدار نیرویی که درآن فعل به کار می رود یعنی شد ت ضربه ی شما،ازطرف دیگربستگی دارد به چگونگی سطح زمین،هرمقدار زمین سفت تر وصاف تر